Project Description
Perioada de implementare: 2005-2007
CNDD s-a implicat in proiectul EASY-ECO finantat de Uniunea Europeana in cadrul programului Marie-Curie, implementat impreuna cu alte 9 institutii.
Obiectivele au fost:
– Raspandirea cunostintelor teoretice si a experientei practice referitoare la dezvoltarea durabila printre expertii europeni;
– Oferirea unor instrumente educationale modulare, cu aplicatii practice pentru evaluarea sustenabilitatii in atentia tinerilor cercetatori;
– Cresterea capacitatii de evaluare a sustenabilitatii, mai ales in noile state membre UE;
– Oferirea unei imagini de ansamblu contractantilor si evaluatorilor asupra metodelor de evaluare si produselor disponibile, crescand astfel transparenta pietei;
– Promovarea crearii de retele si schimburilor profesionale intre cercetatori si practicieni.
INSTRUMENTELE T.I.C. IN DOMENIILE SURSELOR REGENERABILE DE ENERGIE SI MANAGEMENTUL MEDIULUI
Perioada de implementare: 2003-2005
CNDD s-a implicat in programul Leornando da Vinci finantat de Uniunea Europeana, ca partener in proiectul cu durata de trei ani “Surse Regenerabile de Energie si Managementul Mediului” (SRE & MM).
Proiectul a fost implementat de catre o echipa formata din 9 parteneri:
– Universitatea Transilvania, Brasov – Romania (coordonator)
– Fundatia pentru IMM, Brasov-Romania
– Consiliul Judetean Brasov-Romania
– Centrul National pentru Dezvoltare Durabila, Bucuresti-Romania
– Universitatea din Zaragoza – Spania
– Universitatea de Stiinte Aplicate Aachen Julich – Germania
– Centrul de Cercetare Tehnologica, Patras-Grecia
– Centrul de Training Euro-New Horizons, Aigion-Grecia
– Universitatea Tehnologica, Delft-Olanda
– Institutul pentru Energie Sustenabila, Delft-Olanda
Scopul proiectului a fost dezvoltarea unui instrument de e-training dinamic si usor de folosit care permite utilizatorilor interesati sa parcurga inovatiile tehnologice in SRE & MM, avand acces la proiecte de succes din intreaga lume.
Pentru realizarea acestui scop, au fost stabilite urmatoarele obiective:
– Construirea unei retele transnationale (intre partenerii initiali, cu posibilitatea de a se extinde), avand ca scop dezvoltarea unui cadru pentru formarea profesionala continua in domeniul SRE & MM.
– Crearea unui grup de experti (formatori si planificatori de training) pentru oferirea de servicii in vederea unei adaptabilitati sporite a beneficiarilor la nevoile pietei muncii.
– Organizarea unui centru de resurse materiale, ca un instrument eficient de formare si diseminare; sprijinirea si dezvoltarea infrastructurilor existente in cadrul tuturor institutiilor partenere.
– Dezvoltarea componentelor instrumentului de e-training (produse si metodologii) avand la baza TIC; asigurarea unui sistem de training integrat.
– Testarea calitatii produselor prin oferirea ‘‘grupurilor de testare” a informatiilor necesare si a abilitatile de formare despre introducerea si implementarea SRE & MM in diferite sectoare economice, de productie si servicii.
– Evaluarea calitatii instrumentului de e-training si a noilor produse prin inregistrarea feedback-ului activitatilor de testare si prin procese de evaluare externa. Grupul de Evaluare a Produsului si Grupul de Evaluare a Strategiei si Managementului au fost responsabile pentru evaluarea interna in conditii de transparenta.
– Diseminarea rezultatelor proiectului si inregistarea impactului acestor activitati, avand ca scop imbunatatirea instrumentului de e-training.
Contributia CNDD:
Ca partener in grupul de lucru „Energie si Mediu”, CNDD a avut urmatoarele activitati in anul 2007:
– Dezvoltarea modulului „Deseuri si ape reziduale” – nivelul de baza, cu urmatoarele componente: istorie, sisteme, componente, piata, politici, aspecte sociale si de mediu, studii de caz;
– Prezentarea rezultatelor preliminare ale proiectului in cadrul intalnirii anuale a oraselor cuprinse in Agenda Locala 21;
– Participarea la intalnirea finala a proiectului (Brasov – octombrie 2005);
– Diseminarea rezultatelor proiectului la targul international ECOAMBIENTE (Lisabona – noiembrie 2005).
Perioada de implementare: 2002 – 2004
CNDD a fost implicat in REGIONET (“Strategii pentru dezvoltarea durabila regionala: o abordare integrata dincolo de bune practici”) un proiect de cercetare finantat de UE prin Programului cadru 5 pentru cercetare.
Principalul obiectiv al proiectului a fost sa ofere o abordare integrata si interdisciplinara care sa sustina implementarea dezvoltarii durabile in diverse regiuni ale Europei.
Echipa de proiect a REGIONET a fost compusa din 16 parteneri din 14 tari diferite din Europa (inclusiv membri noi ai UE). In timpul derularii proiectului, s-a lansat ideea folosirii acestei oportunitati pentru realizarea unui studiu cat mai complet asupra dezvoltarii durabile regionale in Europa. Numarul mare de parteneri de proiect (la care se adauga si partenerii asociati) a permis strangerea a 17 studii de caz concrete si formarea unei imagini de ansamblu asupra procesului decizional in materie de dezvoltare durabila regionala in Europa. Pentru a putea face comparatii intre acestea, echipa de proiect a dezvoltat un cadru de analiza. Acesta a fost folosit de fiecare echipa nationala ca matrice pentru efectuarea unei analize asupra dezvoltarii durabile in profil regional in propria tara.
Dintre obiectivele generale ale proiectului, urmatoarele sectiuni principale au fost tratate in fiecare raport national:
Contextul national al dezvoltarii durabile: acesta nu include doar istoria dezvoltarii regionale in tara, ci si sistemul politic si administrativ, cu ierarhiile respective, acestea fiind de o importanta majora in cadrul procesului decizional. Aceasta sectiune cuprinde si o reflectie asupra initiativelor nationale pentru dezvoltare durabila.
Dezvoltarea durabila regionala: in aceasta sectiune, rapoartele nationale reflecta initiativele nationale si regionale si subliniaza importanta Fondurilor Structurale UE in promovarea dezvoltarii durabile la nivel regional.
Guvernanta multi-nivel: acesta sectiune detaliaza implicarea diferitelor nivele politice/administrative in procesul decizional, de la nivelul UE, pana la cel national si regional, precum si interactiunea multi-nivel dintre partile interesate. In plus, se analizeaza cum se realizeaza la nivelul diferitelor structuri integrarea politicii intra-sectoriale in domeniul dezvoltarii regionale.
Metodele si instrumentele de evaluare a dezvoltarii regionale: aceasta sectiune face o descriere si a diferitelor tipuri de masuratori pentru dezvoltarea durabila regionala si se pune problema armonizarii diferitelor metode si instrumente ale dezvoltarii regionale din Europa.
Analiza dezvoltarii durabile la nivel regional: sunt rezumate experientele practice in dezvoltarea durabila regionala din Europa. Aceasta sectiune evalueaza masurile compensatorii generale, de sus in jus si de jos in sus, precum si viitorul politicii regionale europene in perioada de dupa 2006, cand vor fi implementate noile reglementari privind Fondurilor Structurale.
Raport National asupra Dezvoltarii Durabile in Romania
In 2004, a fost tiparit un volum care include Rapoartele Nationale, la care s-au adaugat o introducere si un capitol de concluzii.
Un rezultat al acestui proiect a fost “Raportul National asupra Dezvoltarii Durabile Regionale in Romania”. Impreuna cu celelalte rapoarte, s-a ajuns la realizarea primului studiu comparativ asupra dezvoltarii durabile regionale din Europa.
Descarca: REGIONET – National Report. Regional Sustainable Development (EN)
Perioada de implementare: aprilie 2002 – martie 2003
CNDD a realizat proiectul ‘‘Cresterea capacitatii cetatenilor de a influenta si de a contribui la dezvoltarea comunitatii’’, cu aplicare speciala la sistemul educational din Giurgiu, finantat de Banca Mondiala.
Scopul proiectului a fost sa stabileasca un parteneriat intre societatea civila si autoritatile locale care sa duca la crearea unui program pentru introducerea conceptului de dezvoltare durabila in procesul educational si, de asemenea, la imbunatatirea infrastructurii educationale din Giurgiu.
Proiectul a constat in organizarea a trei grupuri de lucru (I. Participare publica, II. Educatie informala si III. Elaborarea unui proiect) formate din reprezentatii primariei, asociatii de profesori, asociatii de parinti, inspectoratul scolar si mass-media. Sarcinile grupurilor de lucru au constat in analizarea procesului educational din Giurgiu si propunerea de masuri pentru imbunatatirea acestuia (o brosura a fost realizata si apoi distribuita in toate scolile), elaborarea unei brosuri despre nevoile principale, cele mai bune modalitati de a strange fonduri si modalitatea de scriere a unei propuneri de proiect. Materialele au fost distribuite tuturor institutiilor interesate iar comunitatea a fost informata periodic asupra progreselor infaptuite.
Pentru diseminarea bunelor practici, un program de schimb de experienta a fost organizat cu Scoala nr.4 “Elena Donici” din Pucioasa (o scoala recunoscuta pe plan national pentru modernizarea procesului educational). Un grup de profesori si membri ai Inspectoratului scolar, ai Primariei si reprezentanti ai mass-media din Giurgiu au vizitat scoala si au asistat la cursuri.
Principalele teme de discutie au fost:
– Realizarea procesului de reforma in concordanta cu legislatia actuala;
– Introducerea de noi metode inovative in educatie si predare;
– Reorganizarea relatiilor de lucru cu scopul de a creste performantele de predare si organizarea unui sistem de comunicare activa intre profesori;
– Deschiderea scolii catre mediul educational national si international si adoptarea unor metode creative de predare;
– Rezolvarea aspectelor financiare ale scolii prin intermediul proiectelor si programelor;
– Promovarea relatiilor cu comunitatea locala, incluzand implicarea civica a profesorilor si elevilor in rezolvarea problemelor comunitatii;
– Promovare unui nou stil de lucru bazat pe cooperare si munca in echipa.